ABOUT (THE DREAMS)

„Áno, je to skvelý album, veľmi príjemný a uvoľňujúci – naozaj ako prechádzka záhradami, ale zároveň aj výzva… počúval som ho už niekoľkokrát a vždy mi zlepšil deň (vlastne večer – a niekedy aj sny).“

Ing.arch. Richard Kastel

Profile Album: THE DREAMS
Author: Juraj ĎURIŠ
L. Ďurišová, M. Paľa, R. RudolfLa Plata Production 2023
Cinema for the Ears by Juraj Ďuriš
A WALK THROUGH THE SOUND GARDENS OF THIS WORLD

Juraj Ďuriš patrí už viac ako 40 rokov medzi zásadné postavy v oblasti experimentálnej, elektroakustickej hudby, resp. SonicARTu, v našom kultúrnom (hudobnom i intermediálnom) geopriestore. Jeho meno je úzko späté s fenoménom Experimentálneho štúdia Slovenského rozhlasu v Bratislave, kde od r. 1978 pôsobil ako zvukový tvorca, zvukový majster, redaktor a dramaturg; okrem iného je aj pedagógom a organizátorom. 

Na sklonku r. 2023 vydal vo vydavateľstve La Plata Production svoj projekt „The Dreams“ / Cinema for the Ears. Vo vyše hodinovom putovaní sónickými krajinami – štyrmi hudobnými časťami obrazne nazvanými Záhrady (Gardens) –, máme možnosť spoznať fascinujúci zvukový, kompozičný a myšlienkový svet Juraja Ďuriša. 

Štyri sónické bloky sú vnútorne vystavané na princípoch juxtapozície, prelínania, dopĺňania, spolupôsobenia, interakcie a na kontrastoch rozmanitých zvukových dianí. V nich prebieha vzájomná komunikácia medzi zvukovými objektmi, ktoré predstavujú konkrétne (concrète) zvuky, ambientné plynutia, hlukové ataky, zvukové mémy, zvukové symboly, hudobné tvary (violončelové pasáže interpretované Lujzou Ďurišovou, hudobné línie hrané na päťstrunovom milanole v podaní Milana Paľu, sonoristické akcie Roberta Rudolfa) či hovorené slovo (napr. hlas Johna Cagea z prednášky Composition in Retrospect, „amadeovské“ reinterpretácie a i.). 

V ich spoločnom plynutí sa rozohráva hra kontextov a významov. Jednotlivé sónické fragmenty, disponujúce svojimi osobitými (či konvenčnými) významami, sa v procese vzájomnej komunikácie rekontextualizujú, významovo zreťazujú, možno povedať deteritorializujú, vytvárajúc tak nové/ďalšie možné auditívne teritóriá a významové nadstavby. Nie, nie je to len bezhraničné experimentovanie či overovanie známych i neznámych postupov alebo ideí; je za tým niečo viac, niečo univerzálnejšie. 

Obsahy štyroch kompozičných celkov (obsahujúcich deväť Ďurišových skladieb) sú definované v samotnom názve – Kino pre uši. Sónické a významové zvukoobrazy konvergujú do pomyselného príbehu, ktorý sa vytvára v recepčnom akte, roztvára imagináciu a „hrá sa“ s anticipáciou, pamäťou a časom. Slovami samotného Juraja Ďuriša: „Príbeh tvorí kontext udalostí, z ktorých sa rodí význam. V príbehoch sa nevyhnutne vyskytujú opakujúce sa vzorce – štruktúry – psychologické hry.”

V plynutí hudobného času v tomto projekte vnímame dlhoročný vývoj kompozičnej poetiky Juraja Ďuriša. A „The Dreams“ / Cinema for the Ears je tak (aj) príbehom jeho hudby, jej tvorenia, hľadania a tvorivého uchopovania. V rámci jednotlivých častí Záhrad počujeme okrem aktuálnych (resp. aktuálnejších) tvorivých kompozičných počinov aj skladby (alebo fragmenty) kompozícií z raného obdobia Ďurišovej tvorby: Chronos I.(1983), Zrodenie svedomia (1984), Spomienky (1985, skladba v tom istom roku získala 3. cenu v talianskom Varese), Sny z r. 1987 (skladba získala prvú cenu vo Varese a o rok neskôr v r. 1988 ocenenie na International Rostrum of El. Music vo Švédsku), Portrét (1989). Všetky tieto skladby už dnes patria do zlatého fondu slovenskej elektroakustickej a experimentálnej tvorby. 

The Dreams Juraja Ďuriša sú istou formou dokumentu a zároveň aj aktuálnym kompozičným tvarom; sú to abstraktné sónické formy generujúce vo vedomí poslucháča príbehy a hlavne: ponúkajú poslucháčsky fascinujúce a vzrušujúce zážitky. Tie znásobuje fakt, že album „The Dreams“ / Cinema for the Ears bol vydaný aj v podobe limitovanej vinylovej (dvojplatňovej) verzie s použitím fragmentov maľby Svetozára Ilavského a so zasväteným textom Jozefa Cseresa. 

Zhrnutie: jedinečný projekt jedinečnej osobnosti našej experimentálnej tvorby.  

ĽUBOMÍR PAVELKA

In: Hudobný život 9/2024/R.56

GRANNY AWARDS 2023

IMAGO SONORIS project (1983 – 2023)
there’s no dance
there’s no music
there’s resonance
there’s hallucination
there’s a message and a form of magic

Release date: 20th December 2023
Form: 2X LP (Limited edition: 150)
Spatial audio release (7. 1. 4 channel audio)
Online music service: APPLE MUSIC, AMAZON MUSIC, TIDAL

Interprets, instruments:
Voice – John Cage (Bratislava, 1992)
Violoncello – Lujza Ďurišová
Milanolo – Milan Paľa – plays at Milanolo string violin, own construction
Cymbals – Robert Rudolf
Modular synthesizer ARP 2500 series
Recorded: Experimental Studio Bratislava and Privat studio
Recording, mixig and mastering: Juraj ĎURIŠ
Sleevenotes: Jozef Cseres
Cover painting: Svetozár Ilavský
Cover desigh: Ivana Andraščíková
Producer: Peter Doggwiller

Tracks: GARDEN ONE, GARDEN TWO, GARDEN THREE, GARDEN FOUR

GARDEN 0NE (17:22)
Imago Sonoris 1:22 (2007)
The Dreams 7:34 voice John Cage (2023)
Lost Memories 8:22 (2015)

GARDEN TWO (20:40)
Panta Rhei 11:45 (2007), violoncello Lujza Ďurišová
Portrait (short) 5:25 (1989)
Leck mich am Arsch, Joniku! 4:05 (2017)

GARDEN THREE(17:55)
Silhouettes 13:28 (2019) composers: Juraj Ďuriš and, Rudolf Pepucha.
Composition for five string violin “Milanolo”. Milan Paľa plays at Milanolo
Chronos I. 4:47 (1983)

GARDEN FOUR (21:07)
Ephēmeros 12:34 (2021) violoncello Lujza Ďurišová
The Dreams 8:38 (1987)

Listen, read to ” THE DREAMS “

LISTEN TO (THE DREAMS)